دکوپاژ مو چیست؟

به آرایشگاه های زنانـه  که سر بزنید، فرمول دکوپاژ مو آرایشگرانی را مـی بینید کـه مشغول دکوپاژ مو مشتری هایشان هستند. فرمول دکوپاژ مو دکوپاژ عبارت هست از پاک و برداشتن رنگ از روی مو و این کار بیشتر روی موهایی کـه رنگ تیره، مانند سرخ یـا قهوه ای دارند، انجام مـی شود. فرمول دکوپاژ مو با انجام دکوپاژ، رنگ قبلی از روی مو برداشته شده و رنگ دلخواه فرد دوباره روی آن گذاشته مـی شود.

ماده ای کـه برای دکوپاژ استفاده مـی شود، بـه غلظت دکلره نیست و رقیق تر از آن و حاوی ترکیباتی مانند پودر دکلره، اکسیدان شش درصد و شامپو هست اما استفاده از همـین ترکیب رقیق هم مشکلاتی را بـه همراه دارد.

نکته جالب توجه اینجاست کـه خود آرایشگران هم کاملاً بـه این نکته واقف هستند کـه دکوپاژ بـه موها آسیب مـی زند و آنـها را از حالت طبیعی خود خارج مـی کند. تجویزشان هم به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی، ویتامـینـه موهاست و به مشتری هایشان توصیـه مـی کنند کـه هر شش ماه یک بار موها را دکوپاژ کنند و از مواد جدیدی کـه به بازار آمده و کار دکوپاژ را انجام مـی دهند و آسیب کمتری هم بـه موها مـی زنند استفاده کنند. درون حالیکه همـین مواد جدید هم حاوی مواد شیمـیایی آسیب از هستند. یک نمونـه اش خانمـی هست که موهایش را قبلاً دکوپاژ کرده بود: فرمول دکوپاژ مو «موهایم را مدتی پیش دکوپاژ سپس رنگ کردم اما بعد از مدتی متوجه شدم موهایم حالت قبلی خودشان را از دست داده و بعد از وز مـی شوند.» بعضی از آرایشگران از راه سایت های اینترنتی با مشتری های خود ارتباط برقرار مـی کنند و به خانم ها درون کار دکوپاژ و رنگ دوباره موها مشاوره مـی دهند و مـی گویند چه کارهایی انجام دهند و از چه موادی استفاده کنند که تا موهایشان بـه رنگ دلخواه شان درون بیـاید.

نکته جالب تر درون مورد مشاوره های مجازی این هست که خانم ها با وجود عمل بـه توصیـه های آرایشگر باز هم بـه رنگ موی دلخواه شان دست پیدا نمـی کنند و با هر بار رنگ و دکوپاژ آسیب بیشتری بـه موهایشان مـی زنند.

1پیمانـه پودر دکلره + 1 پیمانـه نرم کننده + اکسیدان 6% روی موی نمدار مـیزنیم / ماساژ مـیدیم / 7 که تا 10 دقیقه بمونـه ، بعد با نرم کننده مـیشوریم و در انتها رنگ مورد نظر رو مـیذاریم.

مـی دانیم کـه با رنگ فقط که تا سه درجه مـی توان رنگ مو را روشن کرد کـه به این منظور از روش های مختلفی مـی توان به منظور روشن مو استفاده کرد کـه در اینجا بـه آن مـی پردازیم اولین روشی کـه مـی توان موها را روشن کرد استفاده از دکلره است؛دکلره بـه عملی گفته مـی شود کـه نتیجه ی آن پراکنده و خارج پیگمنت های طبیعی مو ( منظور موی رنگ نشده هست ) از ساختمان مو بوده و رنگ مو را روشن مـی شود.

چنانچه بخواهیم موی طبیعی را بیشتر از چهار درجه روشن ترکنیم ابتدا حتما موها را دکلره کرده و بعد از آن رنگ انتخابی را استفاده نمایید.برای دکلره بـه پودر دکلره و اکسیدان ۳ یـا ۱۲% نیـاز داریم ؛ما دو نوع پودر دکلره داریم :آبی و سفید ؛آبی نوع قوی از پودر دکلره هاست و سفید نوع ضعیف آن ؛سعی کنید از مارکهای معتبر و قابل اطمـینان استفاده کنید که تا موها آسیب کمتری ببینند .

پایـه ی دکلره از ۱ تا۱۰است کـه بنا بر مقاومت مو و مدت زمانی کـه روی مو مـی ماند و به اصطلاح رنگ باز مـی کنند کـه به ترتیب :۱-مشکی ۲-قرمز ۳-قرمز نارنجی ۴-نارنجی قرمز ۵-نارنجی زرد ۶-زرد نارنجی ۷-زرد ۸-زرد روشن ۹-زرد خیلی روشن ۱۰-۱۱-۱۲ پلاتینـه یـا سفید است.

دقت کنید کـه پایـه پلاتینـه برابر هست با سوختن و دمـیج شدن کامل موها بنابراین آخرین درجه ی دکلره را همان پایـه ۹ بدانید .مدت زمانی کـه مواد حتما روی مو بماند روی سری متغیر و متفاوت هست درواقع بستگی بـه مقاومت هر مویی دارد بنابراین به منظور اینکه بـه پایـه ی دلخواه برسید حتما کاملا حواس جمع باشید و مدام مقاوت موها را چک کنید که تا مبادا آنـها بسوزند.

یک روش به منظور تست مقاومت موها این هست که موها را بکشید اگر حالت پوسیدگی نداشت یعنی هنوز مقاومت دارد و نباید بـه حالت پوسیدگی برسد.

همـه این مراحل بر روی موهای رنگ شده را اصطلاحا دکوپاژ مـی گوییم.

برای دکلره یـا دکوپاژ هم مانند رنگ زدن از قانون ریشـه و ساقه استفاده مـی کنیم چون همـیشـه ریشـه ها تاثیر پذیرتر از ساقه هاهستند بنابراین اول ساقه ها را مواد مـی زنیم و بعد از آن ساقه ها را مواد مـی زنیم که تا به پایـه ی مورد نظر برسیم.

با درجه های دکلره آشنا شدیم لازم بـه ذکر هست که به منظور مش حتما از پایـه ی۸ بـه بالا باشد و همـینطور رنگهای انتخابی هم شماره ی ۸ بـه بالانیـاز است.

نکته:هرچه رنگ رنساژ روی مو بیشتر بماند مو تیره تر خواهد شد.

خیلی از خانم ها از دکلره مـی ترسند و همـینطور مایلند که تا موهای روشنی داشته باشند ؛آنـها مـی توانند از دکو کرم استفاده کنند درواقع دکو کرم دکلره ی ضعیف هست که البته قدرت دکلره را ندارد و نـهایتا که تا پایـه ی ۷ مـی رسد و به طبع آن آسیب کمتری هم بـه موها مـیزند روش استفاده ی آن هم همانند رنگ هست که با اکسیدان ۲ ترکیب کرده و استفاده مـیکنید و روش دیگر به منظور روشن موها استفاده از رنگ۰۰۰ با اکسیدان ۳ یـا ۱۲% هست که این روش باعث مـی شود موها که تا چند درجه روشن شود و رنگی کـه روی موها مـیگذارید بهتر خود را نشان دهد البته از رنگ ۰۰۰ به منظور مش استفاده نمـی شود فقط به منظور هایلایت یـا روشن کل موها.

نحوه و ترتیب دکلره و رنگ :

مانند نحوه ی رنگ مو عمل مـی کنیم با این تفاوت کـه برای موهای کوتاه به منظور ساقه ی مو از اکسیدان ۹% و برای ریشـه ی مو از اکسیدان ۶% استفاده مـی کنیم . بعد از عمل دکلره ی کامل رنساژ نمـی کنیم بلکه مو را رنگ مـی کنیم. ویتامـینـه مو بعد از عمل دکلره فراموش نشود.موی خیلی بلند را درون سه مرحله دکلره مـی کنیم . طول مو را بـه سه قسمت تقسیم مـی کنیم . اول تکه ی پائین بعد تکه ی بالا و بعد تکه ی بالاتر . یک تفاوت رنگ ایجاد مـی شود . بعد از عمل دکلره رنگی کـه مـی گذاریم حتما مطابق قسمت تیره باشد .یعنی اگر دکلره بـه پایـه ی هفت برسد از رنگ شماره ی شش استفاده مـی کنیم . به منظور دکلره ی رنگ ی حتما حد اقل یک ساعت صبر کنیم که تا مثلا بـه حد نارنجی زرد برسد بعد مـی توانیم از رنگ C4 استفاده کنیم .

نکته:چنانچه مو قبلا بـه وسیله ی رنگهای گیـاهی یـا حنا و رنگهای تیره ی شیمـیایی رنگ شده باشد ، هنگام دکلره پیگمنتهای رنگی بـه سختی از ساختمان مو خارج مـی شوند و پیگمنتهای زد و آبی درون موقع خروج با هم ترکیب شده ایجاد رنگ سبز پر طاووسی مـی کند.در این مورد معمولا از ریمور ها یـا ا مـی توانید از پودر رنگ بر افاسور استفاده کنید .

تفاوت رنگساژ و رنساژ :

وقتی کل موها را دکلره مـی کنیم و روی آن رنگ مـیگذاریم رااصطلاحا رنگساژ مـیگوییم و اما رنساژ به منظور زمانی هست کـه بخواهیم فقط قسمتهایی از مو را دکلره و رنک کنیم مثل مش.

های لایت:در این روش تکه های مو را با کلاه مش یـا فویل با رنگ که تا ۳درجه ویـا با دکلره به منظور داشتن رنگ های خاص(قرمز،مسی،دودی،…) روشن مـی کنند.

لولایت:این کار عهای لایت بوده و در موهای بلوند تکه هایی را با رنگ (شماره ۳یـا۴)تیره مـی کنند،در این روش مو حتما ۱سانت رشد ریشـه داشته باشد واز سری رنگ های گرم مثل طلایی یـا شکلاتی استفاده مـی شود.

سان لایت:همان طور کـه مـی بینید این اصطلاح بـه بلوند (دکلره ) بیضی بالای سر(از رستنگاه که تا تاج سر) کـه پهنای آن بسته بـه خاص شخص هست گفته مـی شود.

مون لایت:این کار عسان لایت هست و تکه زیریـه مو بلوند شده و بیضی بالای سر تیره مـی شود.

هاف لایت:روشی پر طرفدار هست که نوک موها را بـه شکل های مختلف(ردیفی،یکی درون مـیان مثل مش)از ۳ که تا ۱۰ سانت بلوند یـا رنگهای فا نتزی درون مـیاورند

مووی لایت:یک کار بسیـار فانتزی هست که مستطیل بالای سر را جدا کرده و دکلره مـی کنیم سپس بـه ۳ که تا ۷ قسمت افقی تقسیم کرده و توسط رنگ های فانتزی هر تکه را جداگانـه رنگ کرده و مـی شوییم کـه به شکل رنگین کمانی روی موها قرار مـی گیرد.

توصیـه های مـهم درون مورد دکوپاژ مو

اولین توصیـه این هست که از مواد شیمـیایی و مش و رنگ و دکوپاژ کمتر استفاده کنید که تا موهایتان آسیب نبینند.

بهتر هست قبل از ساقه موهایتان را با روغن زیتون یـا بادام چرب کنید و بعد از گذشت نیم ساعت آنـها را بشویید. هنگام شستشوی موها با شامپو هم بهتر هست خیلی آنـها را چنگ نزنید که تا روغن زده شده بـه ساقه موها شسته نشود زیرا با شسته شدن روغن، موها دوباره مانند قبل حالت خشک پیدا کرده، مستعد دو شاخه شدن مـی شوند.

استفاده از مواد شیمـیایی مانند مواد دکوپاژ، مش و فر و هر ماده دیگر و تماس آنـها با پوست سر یـا دست ها گاهی اوقات اثرات بسیـار شدیدتری بـه دنبال دارد و زمـینـه ابتلا بـه سرطان پوست یـا ریـه را فراهم مـی کند.

عوارض دکوپاژ مو و ریمور

به طور کلی انجام هر عملی مانند سشوار ، مش، رنگ، دکلره و دکوپاژ کـه موها را از حالت طبیعی خود خارج کند، بـه آنـها آسیب مـی زند.

اولین آسیبی کـه در نتیجه دکوپاژ گریبان موها را مـی گیرد، خشک شدن ساقه هایشان هست که درون دراز مدت منجر بـه دو شاخه شدن مو یـا همان موخوره مـی شود کـه نـه تنـها ظاهر موها را زشت مـی کند، بلکه باعث شکستن آنـها نیز مـی شود. شکستگی و دو شاخه شدن موها بیشتر درانی دیده مـی شود کـه کف سرِ چربی دارند اما ساقه موی شان خشک هست و درون این مـیان بعضی از خانم ها از مش و رنگ به منظور کنترل چربی کف سرشان استفاده مـی کنند.

خانمـی کـه موهایش را دکوپاژ کرده، درون مورد تاثیرهای مواد شیمـیایی دکوپاژ مـی گوید: موهایم رنگ داشت و دکوپاژ کردم که تا رنگ دیگری روی آنـها بگذارم اما بعد از دکوپاژ موهایم رنگ دیگری را قبول نمـی کند و همان رنگی کـه قبلاً روی شان گذاشته بودم، دوباره ظاهر مـی شود.»

استفاده از مواد شیمـیایی از جمله دکوپاژ فقط منجر بـه خشک شدن و دو شاخه موها نمـی شود و حتی ممکن هست باعثبروز بعضی حساسیت ها مانند خارش خفیف درون خانم ها شود. اگر بانوان از مواد حساسیت از بـه مدت طولانی و به کرات استفاده کنند سیستم ایمنی بدن شان واکنش شدیدتری نشان مـی دهد و این واکنش بـه صورت کهیرهای شدید بروز مـی کند.

بعضی از بیماران هم بعد از انجام دکوپاژ و مش و رنگ، پوست سرشان ملتهب شده و خارش پیدا مـی کند و روی کف سرشان هم دانـه های قرمز رنگی دیده مـی شود. البته مواجهه با مواد شیمـیایی بـه همـین علائم منحصر نشده و گاهی اوقات صورت و اطراف چشمان بیماران هم متورم مـی شود.

متخصصان مـی گویند…

خانم ها بعد از هر مش و رنگ و دکوپاژی کـه روی موهای خود انجام مـی دهند، بهتر هست به موها استراحت دهند و از رنگی استفاده کنند کـه با موهایشان سازگاری بیشتری دارد.

منابع: زیباشو – همشـهری





[آموزش دکوپاژ مو درون منزل و کاهش عوارض دکوپاژ مو و نکات مـهم ... فرمول دکوپاژ مو]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 09:11:00 +0000